Padec baterijske kapacitete: kako, kdaj in zakaj? - E-vozila

Padec baterijske kapacitete: kako, kdaj in zakaj?

Znaki

Kadar začne baterija izgubljati na moči, začnejo na merilniku baterijske kapacitete izginjati črtice. Prvi znani primer je bil Nissan Leaf iz novembra 2011 iz Phoenixa z manjkajočim grafom kapacitete na armaturi ter z zmanjšanim dometom. Leto kasneje je podobne probleme prijavil še en lastnik Leafa iz Phoenixa. Vsa poročila o zmanjšanju kapacitet baterije Leaf modelov prihajajo iz vročih območij, kot so Arizona, Teksas in Kalifornija.

Dejavniki, ki vplivajo na izgubo baterijske kapacitete

Vsaka litijska baterija ima unikatne kemijske lastnosti, ki vplivajo na izgubo kapacitete. Večina jih je občutljivih na visoke temperature, a najhitreje pod vplivom toplote na kapaciteti izgubljajo Li-Ion baterije z manganom, ki se v vročini tudi najhitreje razgradijo.

Pomembno na kapaciteto baterije vplivata tudi koledarska izguba in ciklična izguba kapacitete. Koledarska izguba kapacitete je posledica časa, ko se baterija polni. Ciklična izguba kapacitete nastane zaradi polnjenja in praznjenja baterije, na kar vplivata tudi maksimalna napolnjenost baterije (SOC – state of charge) in količina porabljene energije med dvema polnjenjema (DOD – depth of discharge).

Pri višjih temperaturah kapaciteta baterij LiMn2O4 pada s ciklom polnjenja in praznjenja baterije, hkrati pa Mn razpade na elektrolite. Baterije je zato potrebno hraniti v optimalnem stanju napolnjenosti, kar znaša okoli 30 do 40 % napolnjenosti. Na izgubo kapacitete vpliva tudi pogostost hitrega polnjenja baterije. Pogostejše polnjenje od 0 do 90 oziroma 100 % recimo pospeši razkroj baterije, kot če to počnete občasno.

Padec kapacitete seveda ni mogoče popolnoma preprečiti, lahko pa pojav zelo omilimo s pravilnim ravnanjem z električnim vozilom.

5 nasvetov za daljše baterijsko življenje

  • Izogibajte se popolni izpraznitvi baterije. Prazne ali skoraj prazne baterije so dovzetne za poš Priporočljivo je, da baterijo obdržite na minimalno 20 % napolnjenosti.
  • Izogibajte se 100 % napolnjenosti baterije za daljše obdobje. Dnevno polnjenje baterije do 100 % bistveno ne vpliva na življenjsko dobo baterije. Težave se pojavijo, če vozilo v tem stanju ostane več tednov. Poskusite baterijo sprazniti do vsaj 80 %, preden avto pustite mirovati za daljše obdobje.
  • Nekateri predlagajo, da se izognete polnjenju baterije do 100 %, saj naj bi to pospešilo degradacijo baterije bolj, kot če baterijo napolnite do manj kot 100 %.
    • Določeni avtomobili omogočajo, da ročno nastavite želeni prag polnjenja baterije.
  • Izogibajte se pogostemu hitremu polnjenju. Hitro polnjenje lahko povzroči pregrevanje baterij. Določena električna vozila imajo sicer vgrajen sistem za reguliranje toplote, ki zmanjša škodo nastalo zaradi pregrevanja baterij.
  • V vročini avta ne pustite na pregretih parkirišč. Zaradi segretega asfalta je lokalna temperatura na pregretih parkiriščih višja. Električna vozila, tako kot druge na toploto občutljive naprave, potrebujejo senco. Svoje vozilo poskusite parkirati pod drevesom ali v garaži.

 

Viri: