Zvezno upravno sodišče v Leipzigu je odobrilo zahtevo po prepovedi vstopa vozil z dizel motorji, v mestna središča zaradi nevarno visokih količin dušikovih oksidov.
Zgodilo se je. V Nemčiji so odobrili prepoved dizel avtomobilom v mesta. Do sprememb sicer ne bo prišlo v enem dnevu, saj je sodišče odredilo, da morajo biti ustrezni ukrepi vpeljani postopoma. Prepoved sicer ni obvezna za vse, mesta se zanjo odločijo popolnoma samostojno. Vseeno tožba, ki jo je sprožila okoljevarstvena organizacija Deutsche Umwelthilfe, pomeni hud udarec tako trgu z dizel motorji, kot lastnikom vozil na dizel pogon.
Volkswagnova afera je bila začetek
Odkar je leta 2015 v javnost prišla resnica o Volkswagnovem goljufanju pri testiranju količine izpušnih plinov dizel motorjev, se je izkazalo, da so z izpusti podobno manipulirali tudi drugi veliki nemški proizvajalci avtomobilov. Tako Daimler, Porsche, BMW in Audi so v tem in prejšnjem letu odpoklicali množico dizel modelov, okoli 9 milijonom avtomobilov so nadgradili programsko opremo. Posodobitev naj bi zmanjšala količino izpustov za 25 %. Strojnim rešitvam se podjetja raje izogibajo, saj so po njihovih besedah drage in porabijo preveč časa.
Po besedah agencije za okolje Federal Environment Agency avtomobili z dizel motorji prispevajo k okoli 60 % onesnaženosti v državi. Največji problem pri delovanju dizel motorjev so izpusti trdnih delcev PM10 ter dušikovih oksidov. Prav slednji naj bi letno povzročili več tisoč smrti.
Reakcije na novico o prepovedi so različne. Mnogi pa menijo, da je bila prejšnja kazen za podjetja, ki so goljufala, preblaga glede na posledice, in so novico o odločbi sodišča sprejeli z odobravanjem. Vrednosti delnic Volkswagna, Daimlerja in BMW so ob novici padle.
Prepoved dizel vozil najbolj bremeni lastnike
Številni lastniki avtomobil na dizel pogon so bili žrtve prevare avtomobilskih podjetji, vendar zaenkrat še ne kaže, da bodo deležni finančne kompenzacije. Dizel vozila na trgu skorajda ne morejo prodati, če pa do prodaje pride, imajo pri tem finančno izgubo. Z odločitvijo sodišča v Leipzigu se jim sedaj obeta še morebitna prepoved vstopa v nemška mesta. Dizel vozila je sicer možno strojno nadgraditi, vendar pa je tovrstna nadgradnja draga – stane nekje med 1400 in 3300 evrov. V nemškem časopisu Süddeutsche Zeitung so razkrili, da je skupina strokovnjakov vladi predlagala, da za poseg plačajo davkoplačevalci. Enotne rešitve še ni, zato se lastniki dizel vozil odločijo za poseg na lastne stroške.
Rešitev že obstaja
Potencialna rešitev za zmanjšanje nevarnih emisij pri dizel vozilih je naknadna vgradnja sistemov za čiščenje izpušnih plinov z vbrizgavanjem sečnine. Glede na teste nemškega avtomobilskega kluba ADAC omenjena rešitev ni le mogoča, temveč je tudi izjemno učinkovita. Teste so izvajali na avtomobilih z dizel motorji Euro 5 in ugotovili, da strojna nadgradnja zmanjša količino izpustov za med 70 in 90 %. Popravilo dizel modelov bi pomenila 25 % zmanjšanje onesnaženosti zraka v najbolj prizadetih nemških mestih.
Poročilo ADAC v nemščini lahko najdete tukaj.
Prepoved dizel avtomobilov še ni obvezna. V vsakem primeru pa je hud udarec tako za voznike, kot za proizvajalce vozil na dizel pogon. Dolgoročne posledice prepovedi bo pokazal čas.
Viri: