Ko je kitajsko podjetje BYD Co. pred sedmimi leti na konferenci v Belgiji pokazalo svoj zgodnji model električnih avtobusov, jih nihče ni vzel (pre)resno.
A če se je komu takrat ideja zdela smešna, so danes električni avtobusi vse drugo kot šala.
Največ električnih avtobusov je na Kitajska
Glede na zgodnje začetke ni nič nenavadnega, da je Kitajska prevzela vodstvo pri razvoju teh večjih električnih konjičkov, ki utegnejo kaj kmalu izpodriniti svoje dizel puhajoče kolege. Številke so osupljive. Po kitajskih cestah je že lani vozilo 385.000 električnih avtobusov. To je 99 % vseh električnih avtobusov na svetu in 17 % celotne postave kitajskih avtobusov. V mestih na vsake pet tednov dodajo 9.500 vozil z ničnimi emisijami, kar je enako 17 % londonskega javnega prevoza.
Kitajska je sicer znana po hudih problemih z onesnaženostjo. Z brzovito rastjo urbane populacije in posledično čedalje večjih energetskih zahtevah so škodljive emisije v tej državi rasle, kakovost življenja pa upadala. Smog naj bi tako leta 2015 terjal dodatnih 1,6 milijonov življenj. Intenzivni ukrepi za zmanjšanje izpušnih plinov in drugih nevarnih snovi vključujejo tudi aktivno vključevanje električnih vozil v promet.
BYD je leta 2016 imel v lasti 13 % delež kitajskega trga električnih avtobusov. Od takrat je zgradil 35.000 novih enot, letno pa naj bi bilo podjetje po besedah Isbranda Hoja, upravnega direktorja BYD v Evropi, sposobno izdelati 15.000 električnih avtobusov.
Podjetje ocenjuje, da so od začetka obratovanja njihovi avtobusi skupno prevozili 17 milijard kilometrov in pri tem prihranili 6,8 milijard litrov goriva – 18 milijonov ton ogljikovega dioksida.
Z elektrifikacijo transporta zahteve po nafti padajo: za 1000 baterijskih avtobusov s trga »izpade« 500 sodov dizel goriva dnevno. Skupno naj bi letos količina odvečnih goriv narasla na 37 % (279.000 sodov dnevno) prav zaradi električnih vozil.
Počasi sledijo tudi drugi
Mesta Pariz, London, Mexico City in Los Angeles so ena izmed 13 velikanov, ki so se zavezala, da do leta 2025 kupujejo samo vozila z ničnimi emisijami. Lani je v Veliki Britaniji delovalo 344 električnih in priključnih hibridov. V britanskem glavnem mestu že načrtujejo menjavo enonadstropnih avtobusov na štirih različnih linijah z električnimi modeli. Do leta 2037 naj bi predelali tudi 5000 starih dizel avtobusov z namenom zmanjšanja emisij. V kolikor bi bili vsi londonski avtobusi električni, bi dnevno prihranili 430 sodov dizla za vsak tisoči model, ki se ga elektrificira. Pri tem bi se poraba dizla v Veliki Britaniji zmanjšala na 0,7 %.
BYD se je povezal s škotskim proizvajalcem avtobusov Alexander Dennis Ltd. za izdelavo baterij marčevskih električnih modelov. Alexander Dennis je z razvojem električnih avtobusov začel leta 2016. Sedaj so eden izmed vodilnih evropskih podjetij na tem področju z več kot 170 delujočimi električnimi vozili v Londonu.
Viri: